با گسترش فضای اینترنت موتورهای جستجو گر باید خود را با خواسته های مخاطبان وفق دهند.موتور جستجوی گوگل به عنوان بزرگ ترین موتور جستجوی جهان بیشترین آمار جستجو را در میان موتور های جستجوگر دارد و حدود 63.9 درصد جستجوها در اینترنت با این موتور جستجوگر انجام می شود.اما کارکردن با گوگل گاهی آزار دهنده می شود چرا که این موتورجستجوگر قواعد و محدودیت های خاص خود را دارد و شما در این مواقع می توانید با سایر موتورهای جستجوگر به نتیجه دلخواه خود برسید.با ما در ادامه همراه باشید تا 12 موتور جستجوگر جاگزین گوگل را به شما معرفی کنیم.

موتورهای جستجو در این روزها نقش زیادی در زندگی مجازی مردم دارند و انتخاب یک موتور جستجوگر مناسب می تواند کمک زیادی به نتیجه مطلبی که جستجو می کنید دارد.

DuckDuckGo-1

بهترین گزینه برای افرادی است که به دنبال اطلاعات،عکس ها و یا دیگر جزییات ناشناخته و یا کمتر شناخته شده هستند، همچنین برای افرادی که حریم شخصی برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است در این موتور جستجوگر برخلاف گوگل، تاریخچه مرورها، عکس ها، ایمیل ها و دیگر اطلاعات شما به هیچ عنوان ذخیره و بررسی نمی شوند.

از ویژگی های مهم این برنامه این است که اطلاعاتی دقیقی که حتی یک بار هم بازدید نداشته اند باز هم در صفحه اول برای شما پیدا می کند، همچنین موارد تبلیغاتی در این موتور جستجوگر نسبت به گوگل کمتر است.در هر صورت اگر می خواهید یک موتور جستجوگر با امنیت و دقت بالا داشته باشید حتما DuckDuckGo را امتحان کنید.

WolframAplha-2

بیشتر یک منبع علمی و محاسباتی است تا یک موتور جستجوگر که با آن هم می توانید محاسبات پیچیده مانند دیفرانسیل، انتگرال و یا آمار را انجام دهید هم یک مطلب را از میان اطلاعات WolframAplha پیدا کنید و برخلاف گوکل که در هر بار جستجو لیستی از سایت ها و اطلاعات موجود در سایت ها را در اختیار شما قرار می دهد اما نکته جالب درباره WolframAplha این است که این منبع علمی و موتور جستجوگر از اطلاعات قرار داده شده در خودش هم استفاده می کند.

 DogPile-3

یک موتور جستجوگر و محبوب در دهه 90 میلادی البته قبل از گوگل بوده است.در این روزها این موتور جستجوگر دوباره تلاش بر گرفتن جایگاه خود است.

اطلاعات، عکس ها، ویدیوها، لینک ها را از سایر موتورهای جستجو مانند Google ،Yahoo، Bing و Youndex به صورت لینک های مستقیم می دهد و ویژگی هایی از جمله دسته ها، ترجیحات، فیلترهای جستجو و جستجوهای اخیر را برای پیداکردن بهتر عبارت موردنظر شما دارد.

Yippy-4

اگر می خواهید یک جستجوی دقیق انجام دهید، موتور جستجوی Yippy گزینه بسیار مناسبی است چرا که این موتور جستجوگر متا ،قدرت موتورهای جستجوی مرسوم مانند گوگل را با اطلاعات جامعی که در هر بار جستجو به کاربر می دهد، به ارمغان آورده است. عنوان های متا در هر جستجو نقش کلیدی دارند و این موتور جستجوگر با اساس قرار دادن توضیحات متا، تا حد زیادی موفق عمل کرده است.

پیدا کردن صفحات کمتر شناخته شده به دلیل میزبانی شدن توسط سرورهای خصوصی و جدا، کارسختی است و موتور جستجوگر Yippy با بهره گرفتن روش های جدید در جستجو، نتیجه مناسبی را در هر بار جستجو در اختبار شما قرار می دهد.

Search Encrypt-5

یک موتور جستجوی متا دیتا ست که حفظ حریم خصوصی الویت اول آن می باشد و تضمین میکند که فعالیتهای آنلاین شما از امنیت بالایی برخوردار است. این وب سایت ادعا می کند که هیچ گونه اطلاعات قابل شناسایی در مورد کاربران را ردیابی نمی کند زیرا برای محافظت از جستجوهای شما از رمزگذاری لوکال استفاده می کند.

مهمترین ویژگی این موتور جستجوی جایگزین این است که سابقه جستجوی شما در صورت ۱۵ دقیقه عدم فعالیت به طور خودکار حذف می شود. بنابراین، حتی اگر کسی به کامپیوتر شما دسترسی داشته باشد، دیگر نباید نگران باشید.

Bing-6

دومین موتور جستجوی محبوب در جهان است که حدودا 20 درصد جستجوها با آن انجام می شود.این موتور جستجوگر که متعلق به شرکت مایکروسافت است با قرار دادن تمامی اطلاعات به کاربران به حریفی قدرتمند برای گوگل تبدبل شده است و قدرت این موتور جستجوگر را به چالش کشیده است.

بعید نیست که در آینده این موتور جستجوگر جای گوگل را در رتبه اول بگیرد ولی Bing در هر بار جستجو بیشتر عباراتی که پربازدید است و گوگل در اختیار شما قرار می دهد را پیدا می کند.در هر حال استفاده از این موتور جستجوگر قدرتمند خالی از لطف نیست.

Ask-7

Ask موتور جستجوگر قدرتمندی است که جواب سوال های شما را پیدا می کند و حدود 3 درصد ار جستجوها با آن انجام می شود.البته بیشتر سوالات استفاده کنندگان از Ask توسط سایر مخاطبین پاسخ داده می شود اما در کنار این ویژگی قابلیت جستجوی عادی برای یافتن جواب یک سوال هم وجود دارد.

Mahalo-8

مطالب با کیفیت بالا و رده اول که توسط ویراستاران به صورت دستی تولید می شود، در این موتور جسجوگر یافت می شود.که این به این معنی است که شما با این موتور جستجوگر میزان یافته های کمتری از روبات هایی که رتبه سایت ها بالا می آورند دریافت می کنید.Mahalo همچنین در کنار پیدا کردن عبارات و اطلاعات مانند Ask به سوال های شما پاسخ می دهد.

Adwish-9

مدل جستجوگر گوگل را در تبلیغاتش دنبال می کند و برای پیدا کردن پربازدیدترین محصولات و اطلاعات از کلمات کلیدی در جستجو ها استفاده می کند تا بتواند اطلاعات و یا محصول موردنظر را برای هر فرد پیدا کند.

برای پیدا کردن محصولات و اطلاعات رده اول برای مخاطبانش، هر کلمه را به طور اختصاصی و مجزا در هر بار جستجو برای شما پیدا می کند تنها موتور جستجویی است که به مخاطبانش وعده دادن اطلاعات درست و دقیق را داده است.

Yahoo-10

در گذشته یک موتور جستجوگر مجزا بود اما اکنون وابسته به مایکروسافت شده است و در جستجوهایش از موتور جستجوگر Bing کمک می گیرد.

Yahoo همچنین یک سایت خبری برای انواع خبرهای اقتصادی، آب وهوا و یا راهنمای مسافرت است که البته اطلاعاتش را از Bing تهیه می کند.

Yandex-11

محبوب ترین موتور جستجوگر در روسیه است که در سال 1997 تاسیس شده است و روزانه چیزی بالغ بر 150 میلیون جستجو با آن انجام می دهند.

تمامی اطلاعاتی که گوگل ندارد را برای شما به زبان های مختلف پشتیبانی می کند و بدون شک Yandex یکی از بهتربن جایگزین های گوگل می باشد.

SearX-12

یکی دیگر از موتورهای جست و جو که می تواند در لیست جایگزین گوگل قرار گیرد، SearX است. این وب سایت اطلاعات شما را جمع آوری نمی کند و نتایج بسیار خوبی از چندین منبع به شما ارائه می دهد. این منابع شامل گوگل، یاهو، DuckDuckGo، ویکی پدیا و غیره است. SearX منبع باز می باشد.

شما حتی می توانید آن را به عنوان موتور جستجو متاسرچ سفارشی کنید و آن را روی سرور خود نصب کنید. SearX به راحتی قابل تنظیم برای حریم خصوصی می باشد و گزینه های متعددی برای بهبود نتایج جستجو ارائه می دهد.

Qwant-13

یکی دیگر از موتور های جستجوی متمایل به حفظ حریم خصوصی است که در فرانسه مستقر است. این موتور جستجو ادعا می کند هرگز جستجوهای کاربران و یا اطلاعات شخصی آنها را برای اهداف تبلیغاتی جمع آوری نکرده است.

به عنوان یک وب سایت جستجوی متمرکز با حریم خصوصی، Qwant  ویژگی هایی مشابه به DuckDuckGo دارد. یکی از این ویژگی ها “Qwick Search Shortcuts” نامیده می شود که درست همانند ویژگی “Bangs” مرورگر DuckDuckGo می باشد.

Baidu-14

به گوگل چینی معروف است و بزرگ ترین موتور جستجو در کشور چین است که می تواند اطلاعات کاملی به زبان های چینی و ژاپنی در اختیار شما قرار دهد.اطلاعات Baidu چیزی بالغ بر 80 میلیون عکس و 10 میلیون فایل مدیا می باشد.

ixquick-15

موتور جستجوگر پیش فرض برنامه Tor می باشد.حریم شخصی در این موتور جستجوگر از اهمیت بالایی برخوردار است و هیچ گونه اطلاعاتی از کاربرانش را ثبت نمی کند همچنین ixquick روزانه حدود 5.7 میلیون جستجو را برای کاربرانش نمایش می دهد.

Gibiru-16

از سال ۲۰۰۹ نتایج جستجوی ناشناس را رایگان و غیر سانسور ارائه کرده است. همچنین Gibiru ادعا می کند جستجوی کاربران را در سرورهای خود ذخیره نمی کند و سوابق در عرض چند ثانیه بعد از انجام جستجو پاک می شوند.

در واقع Gibiru محتوای جستجوی غیر سانسور را با حفظ حریم خصوصی بسیار آسان می کند.

17-WOW

چون بیشتر مثل یه سایت خبری کار میکنه تا یه موتور جستجو، اگه بخواهید همه چیز رو یکجا داشته باشید این سایت به کارتون میاد. این سایت تمایل زیادی به اخبار و مقالاتی که در مورد افراد مشهور نوشته شده اند داره و زیاد به اطلاعات مدل ویکیپدیا نمیپردازه. با این حال لینکهای شبکه های اجتماعی و صفحات ویکیش به درد میخورن.

18-WebCrawler

وب کرولر تعریف واضحتری از تبلیغات پولی و نتایج طبیعی داره. به علاوه به نظر میاد لینکهای طبیعی خیلی بیشتر نسبت به گوگل ارائه میده.

19-Infospace

این موتور جستجو امکان سرچ برندهای پیشرو و روشهای کسب درآمد رو به کاربرهاش میده و ضمنا سایتهای جستجویی مثل Dogpile و Zoo.com و WebCrawler  رو که از برند خودش هستند رو اجرا میکنه.

20-Info

این سایت نتایجش رو از بین سایتهای فهرست شده و شبکه های اجتماعی میگیره. بحث های اجتماعی روز رو بررسی میکنه و براساس اونها خبرهای به درد بخور، نتایج محبوب و چیزهایی رو که بیشتر باب شده ارائه میده. این جریانات به صورت موضوعات طبقه بندی شده ای درمیان.

21-Aol Search

همونطور که گفته شد، این سایت محبوب وقتی با یاهو یکی بشه حتما تغییر خواهد کرد.

شما کدام موتور جستجوگر جایگزین گوگل را بیشتر دوست دارید؟

در صورتی که احساس می کنید گزینه های دیگری نیز وجود دارد که می توانند جایگزین خوبی برای گوگل باشد حتما در بخش نظرات به ما اطلاع دهید.